You are currently viewing تاریخچه تابلو فرش
تاریخچه تابلو فرش

تاریخچه تابلو فرش

 هنر قالی بافی جزء هنرهای اصیل ایران بوده است. این هنر تجلی‌گر زیبایی، عشق و فرهنگ ایرانی‌ها است.تاریخچه تابلو فرش سرگذشت جالبی دارد که در این نوشته به آن میپردازیم. فرش‌هایی که دنیایی از خاطرات و زیبایی‌ها و سلیقه‌ی بافنده و طراح خود را به ما می نماید.

روند پیدایش قالی و گلیم در سده پنجم قبل از میلاد به تکامل رسید.  قدیمی ترین قالی ها مربوط به آسیای مرکزی و منطقه پازیریک است.  با توجه به طرح های روی قالی، معلوم است که بافندگان آن مربوط به دوره هخامنشیان است.  تابلو فرش در دوره ساسانی رواج زیادی داشته است.

 فرش معروف “بهار خسرو”  زربفت و گرانبها بوده که تصاویرش هم باغ گل همراه با جوی های آب و پرندگان بوده است.

قالیشویی جردن  ارائه دهنده خدمات امور قالی شویی از قبیل رفوگری، بازسازی و مرمت فرش های آسیب دیده، پوسیده، سائیده، بید خورده.دارکشی، پرداخت و پرزگیری، اصلاح سر نخ، چرم دوزی، شیرازه دوزی.ترمیم بافت، ریشه و شیرازه می باشد

جردن

فرش بهارستان

فرش معروف “بهارستان” توسط اعراب پس از شکست یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانی، به غنیمت رفت. قالی بافی در دوره حمله اعراب برای دو قرن به فراموشی و رکود رسیده بود. خاندان اموی به دلیل نیاز به آراستگی کاخ ها با قالی های گرانبها و نفیس ایرانی، این صنعت را دوباره رونق دادند.

به مرور زمان زمینه نقش قالی تغییر پیدا کرد. طرح های هندسی  به مرور به طرح هایی با خطور دوار و منحنی تبدیل شدند. طرح هایی مانند پیچک ها، گل ها، نخل ها، انواع حیوانات و پرندگان افسانه ای و معمولی مثل اژدها، سیمرغ، گربه وحشی، آهو در طرح های نقش قالی ایران ادغام شدند.

در دوره صفویه هم بافندگان حدود یک هزار و پانصد تخته قالی و قالیچه بافتند. قالی بافی در این دوره کم کم از حالت یک پیشه روستایی و چادرنشینی به یک حرفه با اهمیت در شهر تبدیل شد. تجارت  قالی و صدور قالی ها به کشورهای اروپایی در این دوره آغاز شد. برای بافت تابلو فرش ابتدا از نقشه های کاغذی استفاده میشده است.

نقشه های کامپیوتری

با پیشرفت تکنولوژی و با استفاده از کامپیوتر اینک از نقشه های کامپیوتری استفاده می شود. عکس های شخصی، خانوادگی، بزرگان، مشاهیر و هنرمندان رو روی تارو پود تابلو فرش به عنوان هدیه ای گرانبها و ماندگار با اصالت ایرانی بسیار جالب است.

هر چند قیمت تابلو فرش ها گران است. اما به عنوان به هدیه ارزنده میتوان همیشه در ذهن  خود داشته باشیم. خرید تابلو فرش زیباحسن سلیقه خریدار را نشان میدهد.


کامنت بگذارید

اینجا به کامنت ها پاسخ داده می شود!

نگران جواب سوالات خود نباشید، کافی ست سوالات خود را با ما در جریان بگذارید تا پاسخ خود را دریافت کنید، معمولا کمتر از 12 ساعت پاسخ کامنت ها درج می شود. هر سوالی دارید را از ما بپرسید.


5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها