You are currently viewing راهنمای خرید فرش دست باف
راهنمای خرید فرش دست باف

راهنمای خرید فرش دست باف

در مقاله راهنمای خرید فرش دست باف به تعدادی از ویژگیها و مواردی که هنگام خرید فرش باید به آنها دقت کنید را بیان کردیم. در قسمت دوم از این مقاله با ما همراه باشید تا در موارد دیگری را در این زمینه با هم بررسی کنیم.

با اطمینان میشه گفت فرش دست بافت از با ارزش ترین کالاهای سنتی ایران میباشد و یک راهنمای خرید فرش دستبافت معتبر میتواند به ما در این زمینه خیلی کمک کند

فرش دستباف

یکی از قدیمی‌ترین و  نفیس‌ترین اشیاء در خانه فرش دستباف است که زیبایی و جذابیتی تاثیر گذار  را برای هر خانه‌ای دارد. فرش دستباف ایرانی نه تنها به خانه روح می‌دهد، بلکه سرمایه‌گذاری ارزشمندی نیز محسوب می‌شود. برای خرید یک فرش اصیل دستبافت مبلغی گزاف را باید پرداخت.

اگر از فرش دستباف خوب مراقبت شود در مقابل پوسیدگی خیلی مقاوم است. شما می توانید با انتخاب فرش متناسب با بودجه خودتان و هماهنگ با دکوراسیون به منزل خودتان زیبایی خیره کننده ببخشید. فرش ایرانی در جهان معروف است و فرش ایرانی با تاریخ و فرهنگ ایران عجین است.

برای خرید فرش دستباف باید به نکات مهمی توجه کنید. انتخاب بهترین فرش کار آسانی نیست. بهتر است این کار را به دقت انجام بدهید تا فرشی را انتخاب کنید که به مدت طولانی با آن زندگی کنید و آن را به یادگار بگذارید.

خرید فرش دستباف

بهتر است  قبل از خرید فرش از تفاوت‌های بین فرش دستباف و ماشینی آگاه باشید. راه تشخیص دستباف و ماشینی را  یکدیگر یاد بگیرید. کافی است فرش را پشت و رو کنید و به پشت آن نگاه کنید، نقشه فرش دستباف پشت آن را نیز به وضوح میبینیم.

لیست قیمت قالیشویی

هر ساله اتحادیه قالیشویی تهران نرخ مصوب انواع خدمات قالیشویی را در قالب جدولی در وبسایت خود منتشر می کند. برای مشاهده لیست قیمت قالیشویی امسال دکمه زیر را لمس کنید.

 هر چه طرح پشت فرش واضح‌تر باشد، کیفیت فرش بالاتر است. سپس، فرش را به پشت خم کنید تا بتوانید انتهای نخ فرشبافی و ریشه‌های پرز فرش را ببینید. اگر رج‌های گره زده شده را می‌بینید، مطمئن باشید که فرش دستبافت است.

بررسی ریشه فرش نشاندهنده این است که فرش ماشینی است یا دستباف .ریشه فرش ماشینی را معمولا به آن میدوزند. همچنین پرز یا بافت اصلی فرش از نخ‌هایی است که تک تک به فرش گره زده می‌شود. این گره‌ها پشت فرش دستباف به صورت خانه‌های کوچک و جدا قابل دیدن است.

بافت فرش

هر چه تعداد گره ها بیشتر باشد بافت فرش متراکم تر می شود و با ارزش تر می شود. تعداد گره ها هر چه بیشتر باشد ،زمان بیشتری برای بافت فرش صرف می شود. اما تعداد گره‌ها رانباید تنها معیار ارزش‌گذاری فرش تلقی کرد.

طرح‌های منحنی شکل به تعداد گره‌های بالاتری نیاز دارد. تراکم فرش با توجه به تعداد گره‌های آن در واحد سطح رابطه مستقیم دارد. تراکم فرش با طول عمر فرش نیز رابطه مستقیم دارد.

هرچه بافت فرش متراکم تر  و منسجم‌تر باشد، قابلیت پوسیدگی فرش کمتر می شود. اگر نتوانستید انگشتان‌تان را بین پرزهای فرش به راحتی فروکنید ویا به سختی حرکت  می دهید فرش تراکم بالایی دارد و دیرتر می پوسد.

ما شعــبه دیگـری نداریــم.

قالیشویی جردن یکی از قدیمی ترین قالیشویی های تهران با شبکه گسترده ای از مشتریان است، همین موضوع سبب شده تا افراد زیادی از نام “قالیشویی جردن” سو استفاده کنند و حتی وب‌سایت به نام ما راه اندازی کنند. Jordaniran.com تنها وب‌سایت قالیشویی جردن است./.

پشم مصرفی

کیفیت پشم خیلی مهم است ،بهترین پشم فرشبافی در ایران تولید می شود. دلیلی که فرش ایرانی همواره در سراسر جهان خواستار دارد پشم مصرفی آن است. با کشیدن دست روی فرش ، پشم آن را بین انگشتان‌تان ماساژ بدهید. اگرپشم نرم و چرب بودو مانند چرم خشک، شکننده و زبر نبود، پشم مرغوب است. کیفیت پشم به نژاد و تغذیه گوسفندان بستگی دارد .

مواد معدنی موجود در آب درخشندگی و استحکام پشم را افزایش می‌دهد. پشم مرده که از گوسفندان سلاخی شده چیده می شود شکننده است و زودتر می پوسد.  دست‌تان را چند بار محکم روی یک تکه از سطح فرش بکشید. اگر حجم نخ‌های پشمی جدا شده از فرش زیاد بود، امکان دارد فرش با پشم مرده بافته شده باشد. بهتر است این فرش را نخرید. امکان دارد زودتر این فرش بپوسد و ارزش نداشته باشد.

کمیاب بودن فرش

فرش های عشایر و یا فرش قشقایی خیلی کمیاب هستند . جمعیت ایل عشایر که این فرش ها را می بافند خیلی کم شده است. این گونه فرش ها که بسیار متراکم تر و منسجم تر هستند در معرض خطر قرار گرفته است. هر چه فرش کمیاب تر باشد ارزش آن نیز بیشتر می شود.

راهنمای خرید فرش دست باف
راهنمای خرید فرش دست باف

داستان فرش

طرح های فرش ایرانی هر کدام روایت گر داستان و معنایی هستند. پی بردن به رمز و راز خرید فرش را برای ما خیلی هیجان‌انگیز و خواستنی برای  می کند. در بعضی فرش های ایرانی داستانی از قدیم و کهن کشور می بینیم.

گل، نقوش منحنی، جانوران و پرندگان مختلف متداول‌ترین طرح‌ها در فرش‌های ایرانی است. پرکاربردترین طرح فرش ایرانی طاق محراب و درخت زندگی است. که نمادی از زندگی جاودان است. درخت زندگی در سجاده فرش‌ها و دیگر فرش‌های دستبافت ایرانی دیده می‌شود. 

عمر فرش

فرش دستباف اگر از پشم حیوان زنده باشد ،چربی موجود در الیاف پشم طول عمر فرش را بیشتر می کند. هرچه فرش قدیمی‌تر باشد، قیمت بالاتری دارد.  در گذشته فرش‌های نو را نمی‌فروختند، بلکه آنها را چند سال نگهداری می‌کردند تا کهنه شود و بتوانند آنها را به بهای بیشتری بفروشند.


کامنت بگذارید

اینجا به کامنت ها پاسخ داده می شود!

نگران جواب سوالات خود نباشید، کافی ست سوالات خود را با ما در جریان بگذارید تا پاسخ خود را دریافت کنید، معمولا کمتر از 12 ساعت پاسخ کامنت ها درج می شود. هر سوالی دارید را از ما بپرسید.


5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها