You are currently viewing رنگ قالی ایرانی

رنگ قالی ایرانی

رنگ فرش تاثیر انکارناپذیری بر ظاهر و جو اتاق دارد و رنگ مناسب می‌تواند به فضا جان ببخشد. رنگ قالی ایرانی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که هنگام انتخاب فرش به آن توجه می‌شود. سعی کنید رنگ فرش را هوشمندانه انتخاب کنید زیرا کل اتاق را تحت تاثیر قرار میدهد.

فرش اصیل ایرانی 

  هر رنگ فرش معنایی عمیق را در دل خود پنهان کرده است. استادکاران رنگرز پشم را قبل از تحویل دادن به هنرمندان فرشباف با هنرمندی وصف ناپذیری آن را رنگ می کنند.

در گذشته قیل از رنگزاهای شیمیایی از مواد معدنی و گیاهی برای درآوردن پشم به طیف وسیعی از رنگ های چشم نواز استفاده می شد. عشایر مبدعانه ، از انواع موجودات دریایی، حشرات و گیاهان بومی برای خلق رنگ‌های چشم‌نواز استفاده می‌کردند. حلزون، سوسک، انواع گل و بذر، از قرمزدانه گرفته تا انار خشک شده برای آفرینش رنگ‌های مسحورکننده‌ی قالی‌های پرنقش و نگار به کار برده می‌شود.

رنگ قالی ایرانی

رنگ فرش اصیل ایرانی

رنگ قالی ایرانی و فرش‌های دستباف ایرانی با رنگ‌های سحر انگیز و جذاب واقعا جذاب هستند و چشم ها را خیره می کنند. رنگ‌های لاکی، گردویی، خاکی و آبی لاجوردی از جمله رنگ‌های غالب در فرش‌های اصیل ایرانی هستند.

رنگ‌های خنثی، سبزها و آبی‌های آرامش‌بخش خانه را مملو از آرامش می‌کنند. برای اتاق خواب، اتاق کار یا گوشه‌های دنج مناسب هستند. حال آن که فرش‌های با رنگ‌های زنده و روشن، اتاق نشیمن و اتاق بازی کودکان را شاداب و باطراوت می‌کند. فرش اصیل ایرانی ترکیب رنگ آن گرم و روح‌بخش است.

اکثر فرش‌های ایرانی با استفاده از گیاهان بومی که در کوه ها و دشت های ایران می رویند رنگرزی می‌شود. معیار مهم تعیین کننده ارزش فرش ،رنگبندی و ترکیب رنگ فرش ایرانی می باشد. هر فردی با هر فرهنگی رنگ خاصی را ترجیح می دهند.

اکثر مشتریان غربی به دنبال فرش‌هایی با زمینه‌های روشن‌ با رنگ‌بندی ملایم هستند. اگر چه هنوز فرش‌ها و قالی‌هایی با زمینه‌ی قرمز پررنگ یا قرمز لاکی طرفداران زیادی دارند.

رنگزاهای گیاهی

هنر رنگرزی قدمتی به اندازه تاریخ بشر دارد.  فرش‌های رنگ شده با مواد گیاهی امروزه بسیار کمیاب‌ هستند.  می‌توان این نوع فرش‌های زیبا را هنوز در میان فرش‌های روستایی یا عشایری ایران پیدا کرد. هرچه رنگ‌های بیشتری در فرش به کار برده شده باشد، فرش گران‌تر می‌شود.

در موزه ها فرش های نفیسی با ترکیب نزدیک به دویست و پنجاه رنگ نگه داری می شود که نشان میدهد چه هنرمندان ماهری هنر آفرینی کرده اند. باید سال ها تجربه و دانش داشت تا با چنین ترکیب رنگ پیچیده‌ای فرش به این زیبایی خلق شود.


کامنت بگذارید

اینجا به کامنت ها پاسخ داده می شود!

نگران جواب سوالات خود نباشید، کافی ست سوالات خود را با ما در جریان بگذارید تا پاسخ خود را دریافت کنید، معمولا کمتر از 12 ساعت پاسخ کامنت ها درج می شود. هر سوالی دارید را از ما بپرسید.


5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها