You are currently viewing سایه انداختن فرش
سایه انداختن فرش

سایه انداختن فرش

شاید این موضوع  عجیب هم برای شما  هنگام خرید قالی پیش آمده باشد که چرا فرش ها دو رنگ به نظر می آیند که اصطلاحا به آ« میگویند سایه انداختن فرش. این سئوال بسیاری از کسانی است که می‌خواهند فرش بخرند .

  • چرا وقتی سر فرش می‌ایستیم رنگ فرش روشن‌تر است؟
  • ولی وقتی جایمان را عوض می‌کنیم رنگ کلی فرش تیره‌تر می‌شود؟

این امر به خاطر رنگرزی نامناسب و یا پشم نامرغوب نیست.

بافنده وقتی فرش را می‌بافد و به اصطلاح گره به تارهای دار می‌زند پس از اتمام هر رج ضربه‌ای به گره‌ها و پود می‌زند. این ضربه ها، گره‌هارا در جای خودشان محکم می کنند. با این ضربه ها  فرش محکم‌تر می شود. گره‌ها به جهت پایین متمایل می‌شوند و به اصطلاح «خاب» فرش بسوی پایین تعیین می‌شود.

سایه انداختن

با این وجود خاب فرش به هر طرفی باشد، فرش به آن طرف تیره‌تر به نظر می‌ آید و طرف دیگر روشن‌تر. این تغییر رنگ که به دلیل حالت نخ‌هاست مسئله عادی است . پس علت سایه انداختن فرش و دو رنگ شدن فرش بازتاب نور از سطح جانبی نخ ها است.

وقتی آن منطقه ای که پررنگ تر است را بررسی کنید ، هیچ تغییر واقعی در رنگ فرش رخ نداده است. این نوع سایه افتادن معمولا به دلیل تغییر زاویه نخ‌های فرش هنگام جاروبرقی زدن یا راه رفتن روی آن است.  این امر هم یک اتفاق طبیعی در بافت فرش است و غیر عادی نیست.

در برخی مواقع بعضی از رنگ پریدگی ها به خاطر قرار گرفتن فرش زیر نور مستقیم خورشید و یا ریختن مواد شیمیایی یا قلیایی است. در این موارد میتوانیم با کمک کارشناس از یک ضرر زیاد جلوگیری کرد و بهترین انتخاب را  کنیم.


کامنت بگذارید

اینجا به کامنت ها پاسخ داده می شود!

نگران جواب سوالات خود نباشید، کافی ست سوالات خود را با ما در جریان بگذارید تا پاسخ خود را دریافت کنید، معمولا کمتر از 12 ساعت پاسخ کامنت ها درج می شود. هر سوالی دارید را از ما بپرسید.


5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها