You are currently viewing طرح فرش ایرانی گبه

طرح فرش ایرانی گبه

شاید تا کنون طرح فرش ایرانی گبه به گوش تان خورده باشد. گبه را زنان هنرمندی  که این هنر را نسل به نسل از مادر ها و مادر بزرگ ها به ارث برده اند میبافند. نقشه گبه غالباَ نقش های هندسی است و می تواند ساده و یا مدرن باشد. طرح های گبه سرشار از خلاقیت ،تصورات هنرمندانه و نقش های بی بدیل می باشد.

جنس گبه

بافندگان هنرمند گبه را از پشم مرغوب گوسفندان عشایر میبافند. گوسفندان عشایر در کوهستان چرا می کنند و پشم آن ها مرغوب‌تر، نرم‌تر و درخشان‌تر و در برابر لک شدن مقاوم‌تر است.

رنگرزی نخ گبه

رنگزاهای گبه کاملاً گیاهی، طبیعی، و بعضی  ازرنگ ها از حشرات مختلف‌ به دست می آیند. البته گاهی نیز از رنگ‌های مصنوعی در گبه استفاده می شود. پشم‌های گبه را ، با دست و با وسیله‌ای به نام دوک نخ‌ریسی میریسند.

گبه‌بافی به مهارت بالایی نیاز دارد

دقت و مهارت دربافت گبه دستباف ایرانی ،آن را تبدیل به یکی از ارزشمندترین هنرهای ایران کرده است. سبک زندگی عشایر و قرار گرفتن در طبیعت، الهام‌بخش طرح‌های بی‌نظیر است . طرح فرش ایرانی گبه غالباً بازگو کننده داستان‌هایی از کوچ و محیط‌های اتراق ایل است.

امروزه طرح های گبه به دلیل تقاضای بازار مدرن سازی میشود. طرح‌های شاد و رنگ‌های زنده خواستاران زیادی دارد. گبه محیط را شاداب و سرزنده می‌کند. طرح روح‌نواز گبه ،چشم را به یکی از زیباترین وسایل خانه خیره می کند.


کامنت بگذارید

اینجا به کامنت ها پاسخ داده می شود!

نگران جواب سوالات خود نباشید، کافی ست سوالات خود را با ما در جریان بگذارید تا پاسخ خود را دریافت کنید، معمولا کمتر از 12 ساعت پاسخ کامنت ها درج می شود. هر سوالی دارید را از ما بپرسید.


5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها