You are currently viewing طرح فرش شکارگاه
طرح فرش شکارگاه

طرح فرش شکارگاه

طرح فرش شکارگاه از دوره صفویه وارد صنعت فرش بافی ایران شد و در قم ،کرمان و اصفهان قالی با صحنه های شکار تولید می شود. شکارگاه یکی از نقشه‌های اصیل در فرش‌های دستبافت ایران می باشد. با توجه به کشفیات باستان شناسان قدیمی ترین صحنه‌های شکار رو فرش در سال 500 قبل از میلاد بر روی قدیمی‌ترین فرش جهان، فرش پازیریک نقش بسته است.

طرح فرش شکارگاه

قالی پازیریک در مقبره شاهزاده سکاها در سیبری پیدا شد. نقشه این فرش  از آهوان و شکارچیان سوار بر اسب را به ترتیب در حاشیه داخلی و بیرونی فرش به تصویر در آورده است.

شکارگاه

همانطور که گفته شد دوره صفویه شروع این گونه طرح زنی بر روی فرش بوده است و تا کنون نیز ادامه داشته است.شکار در طبقه اشراف رواج داشته است. با توجه به سفارشی بودن و یا پیشکشی بودن این گونه فرش ها، غالب طرح ها شاهان را در حال شکار حیوانات وحشی و دست نیافتنی نشان میدهد.

مطالب پیشنهادی: طرح فرش ایرانی گبه

 طرح شکارگاه قدمت زیادی دارد. هنرمندان قالی باف شکارچیان را با لباس های زیبا روی اسب در حال شکار به تصویر می کشیدند. در این تصاویر اغلب میتوان حیوانات افسانه ای را نیز دید. بافندگان در کمال هنرمندی خطوط پلک ،ناخن ،چین های صورت و ناحیه های ظریف دیگر را با خط نازک می بافند.  طرح شکارگاه فرش دستباف چشم را خیره میکند و روح به خانه می دهد.


کامنت بگذارید

اینجا به کامنت ها پاسخ داده می شود!

نگران جواب سوالات خود نباشید، کافی ست سوالات خود را با ما در جریان بگذارید تا پاسخ خود را دریافت کنید، معمولا کمتر از 12 ساعت پاسخ کامنت ها درج می شود. هر سوالی دارید را از ما بپرسید.


5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها