You are currently viewing جایگاه فرش دستباف ایرانی در جهان
جایگاه فرش دستباف ایرانی در جهان

جایگاه فرش دستباف ایرانی در جهان

کارشناسان فرش سراسر دنیا می گویند فرش دستباف ایرانی بهترین و زیباترین نوع فرش در دنیاست.فراموش نکنید قالیشویی جردن ،قالیشویی مطمئن با بهترین روشهای شستشو همیشه در صدد حفظ میراث جاودانه این سرزمین میباشد.

بیشتر کارشناسان فرش معتقدند که محل پیدایش و خاستگاه فرش آسیاست. کشورهای ایران ،ترکستان ،قفقاز مهد اولیه هنر قالی بافی هستند. اما در نهایت این هنر خاص ایرانیان بوده و ایرانیان اولین مردمی بودند که به قالی‌ بافی و فرش روی آوردند  هنرشان در قالی بافی شهره جهان است.

کهن ترین فرش دستباف جهان

اولین فرش موجود در دنیا قالیچه ایرانی پازیریک است. این فرش در سال ۱۹۴۹ م در دره ای به همین نام یعنی پازیریک در منطقه آلتای سیبری جنوبی بوسیله گروهی از باستان شناسان روس کشف شد. نخستین و کهن ‌ترین فرش دستباف جهان فرش ایرانی پازیریک می باشد که بافت آن متعلق به دوران هخامنشیان می باشد.

قالی بهارستان

بزرگ‌ترین و زیباترین فرش از فرش‌های کاخ خسرو پرویز  بر اساس متون تاریخی مانند تاریخ طبری،قالی بهارستان بود . قالی بهارستان یا بهار خسرو که قالی معروفی است و از آن هم چنین به عنوان فرش زمستانی هم نام برده شده است شکوه و زیبایی بسیاری داشته است کهدر ادبیات اسلامی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

قالی بهارستان همچون باغ های ایرانی بود و احتمالا به این دلیل که در زمستان شاه را با تصویر بهار دلشاد میکرد به آن فرش زمستانی نیزگفته اند. در بافت این فرش که تجلی‌گر جایگاه والای هنر و صنعت فرش‌بافی است، از با کیفیت‌ترین ابریشم، نخ‌های پشمی، طلا، نقره و انواع سنگ‌های گران‌قیمت رنگارنگ استفاده شده است.

فرشی به زیبایی چهار فصل

راجر فرای ( نقاش و منتقد بریتانیایی – 1934 ) درباره این فرش این‌گونه می‌گوید: “در بین ذخایر و آثار سلطنتی دوره ساسانیان، فرشی به نام فرش بهارستان وجود داشته است.

طرح این فرش نشانگر بوستانی بود که در آن چهار خیابان داشت و در کنار آن درخت سرو و گل لاله و جوی آب طراحی شده بود که نمایانگر فرهنگ، رفتار ایرانیان و قلب‌های شاد آنها بود”.

ضمناً مشهور است که هر چهار گوشه‌ی این فرش فصلی از سال را نشان می‌دهد و بدین ترتیب آن را فرش چهار فصل نیز می‌نامند. با توصیف های فراوانی که از فرش بهارستان شده در میان دست ساخته های بشری از نوادر و عجایب است شکوه و زیبایی خاصی به  کاخ مجلل خسرو پرویزدر آن دوران بخشیده است.

به دلیل زیبایی ها و هنر و دقت و ظرافتی که در بافت قالی و فرش وجود دارد این هنرهمیشه مورد توجه بوده و امروزه به جنبه تزئینی آن بیشتر توجه می شود.

الهام از طبیعت

هنرمندان خوش ذوف ایرانی همیشه نگاهی ویژه به مخلوقات خداوند داشته اند و با الهام از این آفریدگان خداوند بهترین نقوش را خلق کرده اند. این خصوصیت در فرش ایرانی نسبت به سایر کشور ها بیشتر است. و رنگ ها زنده و طبیعی به نظر می رسند، نقش و نگارهای فرش ایرانی جذاب است و گیرایی خاصی دارد که برای بیننده و خریدار چشم نواز است. تمام این موارد در این امر که فرش ایرانی معروفیت و محبوبیت خاصی داشته باشد،موثر بوده است.


کامنت بگذارید

اینجا به کامنت ها پاسخ داده می شود!

نگران جواب سوالات خود نباشید، کافی ست سوالات خود را با ما در جریان بگذارید تا پاسخ خود را دریافت کنید، معمولا کمتر از 12 ساعت پاسخ کامنت ها درج می شود. هر سوالی دارید را از ما بپرسید.


5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها