You are currently viewing چگونه به معایب قالی دستباف پی ببریم؟
معایب قالی دستباف

چگونه به معایب قالی دستباف پی ببریم؟

در این مقاله از قالیشویی جردن میخواهیم بدانیم که چگونه باید به معایب قالی دستباف در موقع خرید پی ببریم.شاید این موضوع ذهن شمارا هم درگیر کرده باشد که به چه نکاتی در هنگام خرید فرش دستباف باید توجه کرد.

 قالی دستباف

فرش‌های دستباف ارزش  و اهمیت زیادی دارند. فرش‌های دستباف اگر خوب مراقبت شوند  بر طول عمر مفید فرش اضافه می شود. فرش دستباف به مرور زمان عتیقه می‌شود. با شناختن عیوب فرش بهتر می توانیم فرش مناسب خود را پیدا کنیم.

عیوب قالی دستباف

بر اثر آسیبها و آفتها بر فرش و مواد اولیه قالی معیوب می شود. این آسیب ها از زیبائی و ارزش فرش  می کاهد. بعضی دیگر از عیوب نیز مربوط به موارد دیگر می باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

بافت نامرغوب

اگر طرح بافته شده طرح اصیل ایرانی که الهام گرفته از طبیعت و زندگی و فرهنگ این مرز و بوم نباشد ، ارزش کمتری نسبت به سایر نمونه ها دارد. قالی دستباف اگر  دارای بافت مرغوبی نباشد ارزش آن کم میشود. بالازدگی یا دراز شدن طول فرش نیز از دیگر معایب فرش دستباف می باشد. گاهی بافنده شناخت کافی به مواد و اندازه های آن ندارد.

موادی که در بافت قالی به کار می برد، متناسب با رجشمار فرش نیست و این مشکل بوجود می آید. اگر بافت  فرش مطابق نقشه نباشد، در آخر کار بافت، بهم خوردگی نقشه بوجود می آید. یک گل در یک قسمت از قالی با گل مشابه و قرینه آن در قسمت دیگر از فرش تفاوت پیدا می کند.

عدم دقت کافی بافنده

برای کاهش زمان بافت و یا صرفه جویی در مقدار مواد مصرفی  ضخامت چله را بیشتر می گیرند. این باعث می شود  قیمت تمام شده قالی، کمتر شود و به اصطلاح می گویند فرش پوکی یا توخالی دارد و قالی نامرغوب می شود. دوام و استحکام فرش کاهش چشمگیری پیدا می کند. جویدگی در اثر استفاده از قیچی که کاملاً تیز و سالم نیست بوجود می آید.

قیچی زدن

این مورد نیزاگر اشتباه انجام شود از معایب فرش محسوب می شود. یک قسمت از فرش ازلحاظ صافی و یکنواختی مانند دیگر قسمت ها نیست. در این صورت مشکل پیش می آید و“خواب فرش” یکدست نمی شود. اگر بافنده ای مقداری از کار بافت فرش را خود انجام دهد و سپس بافنده دیگری کار بافت را ادامه دهد

گاهی اوقات فرش دو دستی می شود تفاوتی که در قدرت ضربه های دست بافنده، حرکات دست بافنده، قدرت بینایی و سایر شرایط روحی و جسمی بافنده ای با بافنده دیگری وجود دارد. در سر کجی فرشاگر از طول آنها را تا کنیم و یک نیمه طولی را بر روی نیمه دیگر قرار دهیم، طول یک نیمه فرش بیشتر از سمت دیگر آن می باشد این حالت را سرکجی فرش  میگویند و این هم از معایب فرش محسوب می شود.


کامنت بگذارید

اینجا به کامنت ها پاسخ داده می شود!

نگران جواب سوالات خود نباشید، کافی ست سوالات خود را با ما در جریان بگذارید تا پاسخ خود را دریافت کنید، معمولا کمتر از 12 ساعت پاسخ کامنت ها درج می شود. هر سوالی دارید را از ما بپرسید.


5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها