You are currently viewing نگهداری از فرش های دستباف
نگهداری از فرش های دستبافت

نگهداری از فرش های دستباف

قالیشویی جردن توصیه هایی برای نگهداری از فرش های دستبافت ارائه می کند تا با رعایت این موارد از این کالای با ارزش به خوبی مراقبت شود.  درباره شستشوی قالی میتوان گفت با توجه به کارکرد آن، میزان کثیفی و نیاز به شستشوی فرش تعیین می شود.

مثلا فرشی  که مدام در مسیر رفت و آمد قرار می‌گیرد به نسبت فرشی که در اتاق خواب قرار گرفته بسیار بیشتر در مقابل آلودگی قرار می‌گیرد. این گونه میتوان پی برد که چه زمانی نیاز به شستشو ی فرش است.

گردگیری دستبافته‌ها

بهتر است هر از چند گاهی به طور دقیق از فرشها گردگیری کنید. ابتدا با جاروبرقی آن هم با دور بالا فرش را کاملا جارو کنید. سپس زمینی که فرش روی آن پهن بوده را جارو بزنید. سپس فرش را پشت و رو کنید و پشت آن را با خوبی با جارو برقی تمیز کنید .

بهتر است این بار فرش را  بالعکس روی زمین بیاندازید. تا جهت خواب فرش عوض شود. با این کار فرسایش تدریجی فرش در همه جای آن یکسان می شود.

نگهداری از فرش های دستبافت
نگهداری از فرش های دستبافت

 ریشه های فرش

 برای نگهداری بهتر از فرش های دستبافت ریشه ها را به سمت زیرفرش تا نکنید. زیرا با این کار از رد و بدل شدن هوا به زیر فرش جلوگیری می شود. ریشه با این کار کم‌کم فرسوده شده و می‌پوسد.

چسب زدن یا داخل نایلون کردن ریشه‌ها باعث پوسیدن آن ها می شود. در این صورت بهتر است از قالیشویی بخواهید ریشه‌ها را در کاور پارچه‌ای بدوزند یا اینکه ریشه‌ ها را به شکل زیبایی ببافند.

شستشوی فرش

بهترین پیشنهاد این است که فرش‌تان را به قالیشویی‌های معتبر  بدهید تا کار شستشو با بهترین روش صورت بگیرد. اگردر خانه این کار را انجام می دهید  از شوینده های مناسب استفاده کنید. زیرا شستشوی نا مناسب باعث آسیب به رنگ و حتی گره‌های فرش می‌شود.

برای تمیز کردن فرش می‌توانید شامپو فرش را داخل یک سطل بریزد و کاملا بهم بزنید تا بخوبی کف کند. سپس با یک دستمال کف را بردارید و روی فرش بکشید آن هم بصورت ردیفی. فقط از کف روی آن استفاده کنید.

بعد از اینکه فرش‌تان را تمیز کردید روی آن راه نروید تا کاملا خشک شود. و از افتادن لک روی آن جلوگیری شود. پنجره‌ را  باز کنید تا زودتر خشک شود چراکه نم زیاد به فرش آسیب می زند. اگر مایعی روی فرش‌ ریخت آن را تمیز کنید .

سپس  زیر فرش و  آن قسمتی که خیس است یک سبد بگذارید تا هوا جریان پیدا کند و آن ناحیه خشک شود . نرسیدن هوا می تواند موجب پوسیدگی آن نقطه از فرش شود. برای نگهداری فرش های اضافی بهتر است آنها را لول کنیم . در کاور پلاستیکی قرار ندهیم چراکه باعث پوسیدگی می‌شود.

فرش باید همیشه در معرض هوای آزاد قرار بگیرد. فرش لول شده‌ را هر از گاهی باز کنید تا هوا بخورد. بهتر است روی آن را جاروبرقی بکشید. فرش را  در معرض رطوبت قرار ندهید. این محیط‌ها مستعد فعالیت حشرات موذی مانند بید هستند.

رنگ دادن فرش

اگر فرش تان به هر دلیل مانند ریختن مایعات یا شستشوی نامناسب رنگ داد . با کمک قالیشویی‌ می‌توانید این مشکل را به راحتی برطرف کنید. کارشناسان مرمت فرش به خوبی رنگ برداری می کنند.

در قالیشویی جردن تمامی اصول شست و شوی فرشهای دستباف به درستی رعایت می شود. 

نگهداری از تابلو فرش

بر خلاف فرش ها  تابلو فرش ها به راحتی قابل تمیز شدن نیستند . برای تمیز کردن تابلو فرش پشت و روی آن را جارو برقی بزنید. از کف شامپو فرش فقط استفاده کنید. با سنگ پا بطور نواری از بالا پایین و با حرکتی نرم تابلو را تمیز کنید.

این کار باعث درخشندگی رنگ های تابلوفرش می شود. برای تابلو فرش از شیشه استفاده نکنید چراکه باید تار و پود آن در معرض هوای آزاد قرار بگیرد. از چسباندن مقوا به پشت تابلو فرش خودداری کنید. این کار به تابلو فرش آسیب می‌زند.


کامنت بگذارید

اینجا به کامنت ها پاسخ داده می شود!

نگران جواب سوالات خود نباشید، کافی ست سوالات خود را با ما در جریان بگذارید تا پاسخ خود را دریافت کنید، معمولا کمتر از 12 ساعت پاسخ کامنت ها درج می شود. هر سوالی دارید را از ما بپرسید.


5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها