You are currently viewing روش های تمیز کردن و شستشوی مبل چرم در خانه
شستشوی مبل چرم

روش های تمیز کردن و شستشوی مبل چرم در خانه

مبلمان چرمی به دکوراسیون خانه زیبایی خاصی می‌بخشد اما مراقبت و تمیزکردن این مبل ها ترفند خاصی دارد. اگرمراقبت های لازم را انجام ندهید و یا از مواد شوینده قوی استفاد کنید، احتمال آسیب دیدن چرم وجود خواهد داشت. در این مطلب به راهکارهای قالیشویی جردن برای  پاک کردن لکه ها ی مبلمان چرمی می پردازیم.

شستشوی مبل چرم و لکه گیری آن ترفند خاصی دارد. با قالیشویی جردن همراه باشید.

نحوه شستشوی مبل چرم

برای تمیز کردن مبل چرم، می توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

1. شستشوی مبل چرمی با جاروبرقی

 با دقت با استفاده از سری برس مانند جاروبرقی  تمامی قسمت‌های مبل را جارو بکشید.  دقت داشته باشید که بین پشتی‌های مبل را نیز تمیز کنید.  می‌توانید پس از جاروکشیدن، مبل را گردگیری کنید تا اثری از گردوخاک روی آن باقی نماند. 

2. درست کردن محلول تمیزکننده خانگی

  • محلول سرکه سفید سفید و آب (مقدار برابر آب و سرکه را مخلوط کنید.)
  •  چند قطره تمیزکننده چرم در آب
  • درست‌کردن آب کف‌دار با مایع ظرف‌شویی

ما شعــبه دیگـری نداریــم.

قالیشویی جردن یکی از قدیمی ترین قالیشویی های تهران با شبکه گسترده ای از مشتریان است، همین موضوع سبب شده تا افراد زیادی از نام “قالیشویی جردن” سو استفاده کنند و حتی وب‌سایت به نام ما راه اندازی کنند. Jordaniran.com تنها وب‌سایت قالیشویی جردن است./.

پیش از استفاده از هر یک از این محلول‌ها، کمی از آن را روی قسمتی از مبل  که در دید نیست امتحان کنید. وقتی مطمئن شدید محلول موردنظر به مبل آسیب نمی‌زند، با خیال راحت از آن  استفاده کنید.

3. شستشوی مبل چرم با محلول تمیزکننده

 دستمالی تمیز (بهتر است از دستمال میکروفایبر استفاده کنید) را در محلول موردنظر مرطوب کنید. (پس از خیساندن دستمال آن را بچلانید که فقط مرطوب باشد.)

 با حرکت‌های دایره‌وارِ کوچک شروع به تمیزکردن لکه‌ها کنید. از بالا و پایین کشیدن دستمال روی مبل خودداری کنید. این کار در بلندمدت باعث فرسودگی و ازبین‌رفتن چرم می‌شود. بهتر است کار را از قسمت‌های بالایی مبل شروع کنید و بعد به‌سراغ قسمت‌های پایینی بروید.

 حوله یا دستمال تمیزِ دیگری بردارید و مبل را با آن خشک کنید. خشک‌کردن مبل را به‌هیچ‌عنوان پشت گوش نیندازید! اگر سطح مبل را به حال خود بگذارید، رطوبت به آن آسیب می‌رساند. از خشک‌کردن مبل چرم با سشوار هم خودداری کنید. این کار به مبل آسیب می‌رساند و چرم آن را از حالت طبیعی و معمولی خارج می‌کند.

 در این مرحله از تمیز کردن مبل چرم نوبت به استفاده از محصولات پاک‌کننده یا تمیز‌کننده مخصوص چرم می‌رسد. بعضی از این محصولات دوکاره هستند؛ به این معنا که هم خاصیت تمیزکنندگی دارند و هم خاصیت نگهدارندگی یا محافظت‌کنندگی. برای جلوگیری از لک‌شدن مبل چرم، توصیه می‌شود به‌جای اسپری‌کردن محصول مورداستفاده روی سطح مبل، آن را روی دستمالتان اسپری کنید و سپس به‌سیاق قبل، دستمال را با حرکت‌های دایره‌وار روی لکه‌ها بکشید.

 اگر اثری از محصول پاک‌کنندهٔ  روی مبل باقی ماند، آن را پاک کنید. 

استفاده از بخارشوی

یکی دیگر از راه‌های شستن مبل چرمی استفاده از بخارشوی است. در این روش با استفاده از بخار آب و بدون اینکه آسیبی به مبل خود بزنید، می‌توانید به راحتی مبل چرمی خود را تمیزکنید. 

لاک‌پاک‌کن‌های بدون استون، دستمال مرطوب کودک و حتی خمیردندان (خمیردندان سفید، نه مدل‌های ژله‌ای) از دیگر مواد و محصولات مورداستفاده برای تمیز کردن مبل چرم هستند.حتما پیش از استفاده از هریک از این مواد، اندکی روی قسمتی از چرم که در دید نیست استفاده کنید تا مطمئن شوید باعث آسیب‌دیدن آن نمی‌شوند.

شستشوی مبل چرم

فوم تمیزکننده چرم و دستمال مرطوب مخصوص چرم، محصولات ایمن‌تری به شمار می‌روند، هرچند بعد از استفاده از این دستمال‌ها ممکن است جایشان روی چرم باقی بماند.

«بعضی از افراد برای تمیز کردن مبل چرم استفاده از روغن یا واکس چرم  را توصیه می‌کنند اما استفاده از این محصول در بلندمدت به مبل آسیب می‌رساند.»

پاک‌کردن لکه‌ها

کپک‌زدگی

قرارگرفتن چرم در معرض تاریکی و هوای مرطوب ممکن است باعث کپک‌زدگی آن شود. برای تمیز کردن مبل چرم کافی است از محلولی با میزان‌های برابر از آب و ایزوپروپیل الکل استفاده کنید.

پاک‌کردن لکه‌های تیره‌رنگ از چرم‌های به رنگِ روشن

 ترکیبی خمیرمانند متشکل از میزان‌های برابر از آبِ لیمو و کرم تارتار (Cream of tartar، پودری بی‌بو، لطیف و سفید که معمولا از آن در شیرینی‌پزی استفاده می‌شود) درست کنید. ترکیب خمیرمانند را روی محل موردنظر بگذارید. 10 دقیقه منتظر بمانید سپس مقداری دیگر از ترکیب را بردارید و روی محل لک‌شده بمالید. در نهایت هم با اسکاچ اسفنجی خیس‌شده آن را کامل پاک کنید.

شستشوی مبل چرم

 یکی از موارد مهم، شستشوی دوره ای مبل است. اگر می خواهید در کم تربن زمان ممکن و بدون زحمت مبل های خود را تمیز کنید تا هیچ اثری از لکه ها باقی نماند، مبلمان خود را به یک قالیشویی مجاز  بسپارید.

یکی دیگر از خدمات متنوع مجتمع قالی شویی جردن، شستشوی انواع مبلمان و تشک در محل است.


کامنت بگذارید

اینجا به کامنت ها پاسخ داده می شود!

نگران جواب سوالات خود نباشید، کافی ست سوالات خود را با ما در جریان بگذارید تا پاسخ خود را دریافت کنید، معمولا کمتر از 12 ساعت پاسخ کامنت ها درج می شود. هر سوالی دارید را از ما بپرسید.


4.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها