You are currently viewing انواع اندازه های قالی دستباف
انواع اندازه های قالی دستبافت

انواع اندازه های قالی دستباف

فرش ها اندازه های مختلفی دارند. با توجه به نیاز های مختلف در طول تاریخ فرش بافی، انواع اندازه های قالی دستبافت به وجود آمدند. در ابن مطلب به معرفی انواع اندازه های فرش میپردازیم .

هر دستبافته بر اساس اندازه‌ای که دارد به اسمی مشهور است.

قالی

دستبافته‌ای که حداقل مساحت آن ۶ متر مربع باشد فرش یا قالی نامیده می‌شود. فرش‌ها اندازه متفاوتی مثل ۶، ۹، ۱۲، ۱۵، ۱۸، ۲۴ متری دارند.

قالیچه

دستبافته‌ای که اندازه آن  دستکم ۳ متر مربع  است قالیچه نامیده می شود. عرض قالیچه ها ها معمولا  از یک متر و ۳۰ سانتی‌متر شروع می‌شود و طول آنها به ۲ متر و نیم می‌رسد. این ابعاد گاهی چند سانتی‌متری کم و زیاد می‌شوند که امری عادی است.

زرع و نیم

فرشی با ابعاد عرض یک تا یک متر و ۲۰ سانتی‌متر و طولی با اندازه‌ بین یک متر و ۵۰ تا یک متر و ۷۰ سانتی‌متر است. زرع و نیم یکی از دستبافته‌های پر طرفداری است که در بیشتر مناطق کشور می بافند.

دو زرع

این کمی بزرگتر از هم‌خانواده خود یعنی زرع و نیم است. عرض آن بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ و طولش بین ۲ تا ۲ متر و ۱۰ سانتی ‌متر متغیر است.

ما شعــبه دیگـری نداریــم.

قالیشویی جردن یکی از قدیمی ترین قالیشویی های تهران با شبکه گسترده ای از مشتریان است، همین موضوع سبب شده تا افراد زیادی از نام “قالیشویی جردن” سو استفاده کنند و حتی وب‌سایت به نام ما راه اندازی کنند. Jordaniran.com تنها وب‌سایت قالیشویی جردن است./.

زرع و چارک

این  فرش کوچکتر از  زرع و نیم است با عرضی بین ۷۵ تا ۸۰  و طولی بین ۱۲۵ تا ۱۳۵ سانتی‌متر. برای شناخت بهتر انواع اندازه های قالی دستبافت میتوانید گذری به راسته فرش فروش های بازار داشته باشید تا انواع این فرش هارا در به وفور مشاهده کنید.

پرده‌ای

فرش پرده‌ای جزو زیباترین و چشمگیرترین قالی های ایرانی است که معمولا اندازه آن ۲ متر و نیم در یک متر و نیم است. از این فرش زیبا و سبک برای تزیین ورودی اتاق یا سالن استفاده می‌شود.

کلگی

این نوع فرش  در گذشته در چادر عشایر و خانه‌های روستاییان متداول بود و امروزه کمتر بافته می شود. ابعاد این فرش با کمی اختلاف بین یک و نیم متر عرض و طول ۳ متر، یک متر و ۷۰  سانتی‌متر در ۳ متر، ۲ متر عرض در ۳ و نیم متر طول است.

کناره

شبیه ابعاد کلگی است و برای راهروها و پوشاندن روی پله ها مناسب است.

خرک، پشتی، پادری

این نوع فرش ها بافته‌هایی زیر یک متر مربع هستند. از این بافته‌ها در زمان‌های گذشته استفاده بیشتری نسبت به حال حاضر می‌شد.


کامنت بگذارید

اینجا به کامنت ها پاسخ داده می شود!

نگران جواب سوالات خود نباشید، کافی ست سوالات خود را با ما در جریان بگذارید تا پاسخ خود را دریافت کنید، معمولا کمتر از 12 ساعت پاسخ کامنت ها درج می شود. هر سوالی دارید را از ما بپرسید.


5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها