You are currently viewing نقوش در فرش ایرانی
نقوش در فرش ایرانی

نقوش در فرش ایرانی

هنر قالیبافی یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین هنرهای ایرانی است . به علت زینت دادن خانه ها تنوع نقوش در فرش ایرانی گسترده شد. مردم ایران از گذشته‌های دور، با فرش‌هایی با طرح های مختلف برای پوشاندن سطح خانه خود استفاده می‌کردند.

همچنین فرش به عنوان تابلو و زینت بخش دیوارهای خانه یا سیاه چادرها بود. البته پس از گذشت سالها تابلو هنوز در بین مردم ایرانی رایج است.  تابلو فرش‌های دستباف زینت دهنده خانه‌های ایرانی است.  نقش‌های بافته شده روی فرش فقط برای زیبایی و ایجاد هماهنگی بصری به وجود آمد.

اما باید دانست پشت تک تک اجزای طرح فرش، رازها و داستان‌های مختلفی است و نماد یک واقعه و باور هستند.

نقوش در فرش ایرانی

در گذشته ایرانیان به اسطوره‌ها و نیروهای ماوراء ‌الطبیعه اعتقاد داشتند. و به دلیل نبود علم کافی بیشتر رخدادهای زندگی را نتیجه تاثیر نیروهای خارجی می‌دانستند. از سوی دیگر این مردم دغدغه و مشغله زیادی نداشتند پس خود و اطرافیان را با روایت اسطوره‌های مختلف سرگرم می‌کردند.

همچنین معتقد بودند نمادهای مختلف حامل اتفاق های خوشایند و انرزی مثبت هستند. ویا نیروهای خبیث و شیطانی را از محیط خانه و اهلی آن دور می کنند. متعاقب این عقیده، نمادها و اسطورهای مختلف بر جای جای خانه و لوازم آن نقش بستند.

همچنین روی لباس ها نیز آن نقش ها بود. با نقش بستن این طرح ها روی فرش ها این نقوش در تاریخ ثبت شدند. طراحان و بافندگان فرش در سراسر ایران سعی کردند باورهای خود را در دل فرش‌های اصیل ایرانی جای دهند و آن‌ها را برای همیشه ماندگار کنند.

نقش‌های فرش، جهان بینی مردم ادوار مختلف تاریخ را به ما نشان می‌دهد . نقوش فرش ها حاوی داستان های تاریخی و وقایع گذشته هستند. کاربری فرش ها نیز در شکل طرح های آن نیز موثر بوده است. فرش دربار پادشاه بافته  داستانش حاوی جنگ ها و دلاوری های حاکمان بود.

ما شعــبه دیگـری نداریــم.

قالیشویی جردن یکی از قدیمی ترین قالیشویی های تهران با شبکه گسترده ای از مشتریان است، همین موضوع سبب شده تا افراد زیادی از نام “قالیشویی جردن” سو استفاده کنند و حتی وب‌سایت به نام ما راه اندازی کنند. Jordaniran.com تنها وب‌سایت قالیشویی جردن است./.

سگ در فرهنگ ایران باستان

سگ در دوره‌های مختلف تاریخ ایران جایگاه متفاوتی داشت . نقش این حیوان در زندگی انسان‌ها، باورهای دینی و مذهبی آن‌ها بوده است. اهمیت سگ در دین‌های زرتشتی و میترایی بیش از دین‌های دیگر آشکار است. سگ ارزش و احترام بسیار زیادی داشته است.

در فرهنگ ما همیشه برای مراقبت از سگ ها و عدم آزار رسانی به آنها توصیهمی شود. ایرانیان باستان معتقد بودند نگهبانی سگ در اطراف منزل و اعضای خانواده، مانع نزدیک شدن نیروهای شیطانی به داخل خانه می‌شود.و واق کردن سگ به ویژه در شب هنگام، دور کردن پلیدی‌ها و نیروهای خبیث از خانه را نشان می‌دهد.

در تمام دوره‌های تاریخی تا کنون سگ نماد وفاداری و نگهبان اهل منزل است. اعتماد به سگ به عنوان حیوان وفادار در کنار انسان و به عنوان نگهبان همیشه وجود داشته است. و با ماندگار کردن نقش سگ بر قالی، اهمیت این حیوان را برای مردم دوره‌های بعدی یا مناطق مختلف دنیا آشکار کنند.

نقش سگ در فرش ایرانی بیشتر در فرش‌های عشایری رایج است . این نشاندهنده جایگاه و اهمیت سگ در نگهبانی از زندگی آنها است. نقوش قالی ایرانی حکایت کننده داستان‌ها، باورها و افسانه‌های مردم ایران در طول تاریخ است. این نقش‌ها هر یک به تنهایی دنیایی از رمز و راز را در خود پنهان کرده‌اند.با دانستن داستان هریک از نگاره‌های روی فرش، اهمیت آن برای انسان دوچندان می‌شود.


کامنت بگذارید

اینجا به کامنت ها پاسخ داده می شود!

نگران جواب سوالات خود نباشید، کافی ست سوالات خود را با ما در جریان بگذارید تا پاسخ خود را دریافت کنید، معمولا کمتر از 12 ساعت پاسخ کامنت ها درج می شود. هر سوالی دارید را از ما بپرسید.


5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها