You are currently viewing فرش های خودرنگ سنگسری
فرش های خودرنگ سنگسری

فرش های خودرنگ سنگسری

فرش های خودرنگ سنگسری ،فرش هایی با رنگ های طبیعی هستند.که نخ‌های آن مانند بقیه فرش‌ها رنگرزی نمی شوند. این فرش‌ها در برخی نقاط استان سمنان همچون سنگسر و شهمیرزاد و … بافته می‌شوند.

این نخ‌ها نیاز به رنگ شدن ندارند. طیف این رنگ ها از کرم روشن تا قهوه‌ای تیره، ۱۳ سطح رنگ دارد .این رنگ ها برای بافت فرش با نقش‌های خاص این منطقه مطابق است. این مناطق در کشور بی نظیر هستند.

نداشتن رنگ‌های شیمیایی

ارگانیک بودن و نداشتن رنگ‌های شیمیایی و گیاهی و نوع بافت از شاخصه‌های اصلی فرش خودرنگ سنگسری است .

بافت این نوع فرش ها با نخ‌های ریسیده طبیعی است. که از رنگ طبیعی پشم گوسفندان است. و این دلیل اصلی منحصر بفرد بودن آن است.در سایر نقاط کشور و دنیا با چهار رنگ بافت انجام می شود.

اما در فرش خودرنگ سنگسر از سیزده رنگ در بافت فرش استفاده می شود. این مورد یکی از شاخصه های اصلی مهد فرش خودرنگ دنیا است. در نقش مایه ها و طرح‌های گذشته فرش خودرنگ سنگسری ، بجز قوش، گل و گیاه که مرسوم‌ترین نقوش فرش ایرانی هستند از نقاشی مینیاتوری هم استفاده شده است.

بیش از ۲۰۰ فرش خودرنگ سنگسری شناسایی شده که در آنها نقوش اعداد، مناسک و مینیاتور کار شده است. بازار صادراتی برای فرش خودرنگ سنگسری در کشورهای مختلف  وجود دارد. با تدابیر مناسب میتوان برای صادرات این کالای ارزشمند اقدامات مناسبی انجام داد.


کامنت بگذارید

اینجا به کامنت ها پاسخ داده می شود!

نگران جواب سوالات خود نباشید، کافی ست سوالات خود را با ما در جریان بگذارید تا پاسخ خود را دریافت کنید، معمولا کمتر از 12 ساعت پاسخ کامنت ها درج می شود. هر سوالی دارید را از ما بپرسید.


5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها