You are currently viewing هنر زیلو بافی
هنر زیلو بافی

هنر زیلو بافی

مهد هنر زیلو بافی شهر میبد یزد می باشد. این هنر زیبا و باستانی که میراثی گرانقدر است نزدیک به فراموشی بود. خوشبختانه عاشقان این هنر گرانبها دست به کار شدند تا آن را حفظ کنند. در این عرصه زنان میبد و اردکان واشکذر و ندوشنی ها سعی کردند تا زیلو وزیلو بافی جان دوباره ای پیدا کند.

بسیاری از استادکاران بخاطر کهولت سن، رکود بازار و عدم تمایل جوانان برای فراگیری ، تمایلی برای کار نداشتند. کارگاه هایی تاسیس شدند تا آموزش های استاندارد به اشخاص بدهند.

این آموزش ها بسیار نتیجه بخش بودند و طراح نقوش زیلو نیز تربیت شدند. رفته رفته این هنر در حال جان گرفتن است. در میبد موزه ای برای شناساندن این هنر برای مردم وجود دارد. اگر چه با کمک دلسوزان این هنر از خطر انقراض رهایی یافته ولی هنوز نیاز به توجه ویژه به این هنر احساس می شود.

فرش ارگانیک

این دستبافته زیبا به عنوان فرش سلامت و ارگانیک شناخته می شود.  تار و پود و نخ زیلو همگی از پنبه است و رنگرزی آن هم کاملا گیاهی انجام می شود.زیلو در زمستان گرما را به خود جذب می‌کند و در تابستان خنک می باشد.

زیلو طول عمر زیادی دارد و به ندرت آسیب می بیند. در گذشته وقتی زیلویی از بین می‌رفت آن را زیر درخت دفن می‌کردند. زیلو کود مقوی برای درختان محسوب می‌شود.

در حال حاضر افزایش کیفیت زیلوها و شناسنامه‌دار کردن آنها در دستور کار است. این اقدامات باعث رونق دوباره این هنر زیبا می شود. امید است که شاهد رونق بیش از پیش این میراث گرانبها در این سرزمین باشیم.


کامنت بگذارید

اینجا به کامنت ها پاسخ داده می شود!

نگران جواب سوالات خود نباشید، کافی ست سوالات خود را با ما در جریان بگذارید تا پاسخ خود را دریافت کنید، معمولا کمتر از 12 ساعت پاسخ کامنت ها درج می شود. هر سوالی دارید را از ما بپرسید.


5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها