You are currently viewing پاک کردن لکه آدامس از روی فرش
پاک کردن لکه آدامس از روی فرش

پاک کردن لکه آدامس از روی فرش

پاک کردن لکه آدامس از روی فرش با روش های خانگی یا با کمک قالیشویی جردن بسادگی امکان پذیر است. اولین نکته برای شستشوی هر لکه ای این است که لکه سست و تر را مالش ندهید. به هیچ وجه برای شستشوی لکه‌های تر روی فرش، آن را با اسفنج و یا دست مالش ندهید. زیرا این کار باعث می‌شود که لکه آدامس درون الیاف فرش نفوذ کند و مساحت بیشتری را آلوده کند.

پس چگونه لکه تر را تمیز کنیم؟

 ابتدا باید بدانید به هیچ وجه برای شستشوی لکه‌های سست و مرطوب آن‌ها را از بالا تمیز نکنید. سعی کنید اول (اگر لکه از توده‌ای تشکیل شده است) آن را جدا کرده، بعد آن را (از پایین) در جهت الیاف فرش با یک حوله کاغذی، یا دستمال خیس و تمیز خوب پاک کنید. 

این روش برای لکه‌هایی کارایی دارد که در آب قابلیت حل شدن داشته باشند.

با روش های زیر میتوانید لکه آدامس از روی فرش و یا لباس را تمیز کنید:

استفاده از یک تکه یخ

گذاشتن قالب یخ یکی از بهترین تکنیک های پاک کردن آدامس از روی فرش است چون مانع نفوذ آدامس به بافت فرش می‌شود. چند قالب یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار داده و آن را بر روی آدامس بگذارید. این روش باعث می‌شود که آدامس سریعاً یخ بزند و از حالت چسبندگی خارج شود.

البته از اسپری خنک کننده یا وسیله مشابه که مانند یخ عمل کند نیز می توانید استفاده کنید. ابتدا مطمئن شوید که آدامس کاملاً یخ‌زده و سفت است و بعد اقدام به پاک کردن آن کنید. هنگامی‌که مطمئن شدید، آدامس سفت است با استفاده از یک تیزی مناسب، آدامس را از روی فرش بااحتیاط پاک‌کنید.

فقط دقت کنید که الیاف‌های فرش به آدامس نچسبد. اگر هم قسمتی هنوز نرم است، باز قالب یخ را بر روی آن قرار دهید.

استفاده از سرکه

سرکه را گرم کرده و روی سطح مورد نظر بریزید . آدامس به راحتی حل می شود و از سطح مورد نظر پاک می شود. استفاده از نمک و مایع ظرفشویی برای پاک کردن آدامس از سطح فرش و لباس کمک می کند. ابتدا مایع ظرفشویی و بعد کمی نمک بریزید و با استفاده از وسیله ای نوک تیز مثل چاقو آدامس را جدا کنید.

استفاده از روغن

قبل از استفاده از روغن برای پاک کردن آدامس، قسمتی از فرش را اول با روغن تست کنید.بعضی از روغن‌ها ممکن است که به بافت فرش آسیب بزنند. پس ابتدا باید مطمئن شوید که روغن آسیبی به فرش وارد نمی‌کند.

روغن، ضخامت آدامس را کم میکند، به همین خاطر می‌توانید راحتتر آدامس را از روی فرش پاک‌کنید. روغن‌های مناسب برای این کار شامل روغن اکالیپتوس،روغن‌زیتون و کره بادام‌ زمینی هستند.

مرحله بعد در این روش آبکشی فرش برای از بین بردن اثرات روغن است. دیگر نکات این روش:

  • روغن را با یکپارچه بر روی سطح آدامس بریزید
  • روغن را به‌صورت مستقیم استفاده نکنید.
  • بر روی یک دستمال تمیز  روغن را ریخته و سپس آن را  پاک کنید.
  • از یک تیزی استفاده کنید.

بعدازاینکه روغن را بر روی آدامس ریختید، با یک تیزی و به‌آرامی اقدام به پاک کردن آدامس از روی سطح فرش کنید. سپس آن را آبکشی کنید.


کامنت بگذارید

اینجا به کامنت ها پاسخ داده می شود!

نگران جواب سوالات خود نباشید، کافی ست سوالات خود را با ما در جریان بگذارید تا پاسخ خود را دریافت کنید، معمولا کمتر از 12 ساعت پاسخ کامنت ها درج می شود. هر سوالی دارید را از ما بپرسید.


5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها